Po staletí byla jedním z hlavních zdrojů zábavy kniha. Přinášela rozličná dobrodružství – ať už jsme cestovali ve smyšlených světech, nebo zažívali historické události z první ruky. Prostřednictvím knih jsme se mohli vzdělávat v oborech, které by nám jinak zůstaly nedosažitelné, a plnit si své nejtajnější sny. Spisovatelé nás za ta léta zásobili bohatou nadílkou příběhů a bylo jen na nás, který z nich si vybereme a prožijeme.
V 21. století však kniha bohužel ustupuje do pozadí a její místo přebírají filmy, seriály a další média. Co mi ale nejvíce připomíná pocit, který jsem zažíval při čtení oblíbených knih, je hraní příběhových her. Například Kingdom Come: Deliverance nás přenáší do roku 1403, do okolí Sázavy, kde prožíváme příběh Jindřicha, prostého syna kováře. Jindřich jen o vlásek unikne smrti při útoku Zikmundovy armády na Skalici, a tím začíná naše putování touto historickou událostí. Hra věrně přibližuje nejen politické poměry, ale i život v tehdejší době. Stejně obohacující pro mě vždy byly i válečné hry, díky kterým může člověk – byť v pohodlí domova – prožít největší bitvy a třeba tím získat zájem o historii.
Ve dnech 13. a 14. prosince jsme se s kolegou Honzem a studenty našich herních kroužků zúčastnili konference herních vývojářů. Měli jsme tak možnost přiučit se něco nového od těchto moderních „spisovatelů“.
Celá konference se zaměřovala na to, jak hry vytvářet, financovat a jak fungují jednotlivá odvětví tohoto průmyslu. V sedmi sálech pražského Kongresového centra probíhala nepřetržitá řada přednášek zhruba 90 řečníků a očekávalo se až 3000 návštěvníků. Mezi přednášejícími nechyběly ani mezinárodní hvězdy, které se podílely na nejúspěšnějších titulech herního světa, a také mnoho odborníků z našich studií, vysokých škol či vývojářů, mezi další patří odborníci co vytvářejí nástroje a nabízejí podporu – od pomoci malým studiím s rozjezdem až po právní rady v oblasti autorských práv.
Kromě přednášek se v celém areálu nacházelo mnoho vystavovatelů ze studií, firem a škol, kde jsme měli stánek i my s naší školou a herními projekty. U stánků bylo možné prohodit pár slov s programátory, grafiky a dalšími lidmi, kteří se přímo podílejí na vývoji her. Velkou výhodou byla také přítomnost zástupců HR oddělení (personalistů), s nimiž se dalo hovořit na téma: „Co mám udělat, abych se k vám do firmy dostal?“
V neposlední řadě jsme mohli prozkoumat a vyzkoušet si hry od více než 70 indie vystavovatelů (nezávislá a často začínající herní studia), která jsou pro naše školní projekty hlavním zdrojem inspirace. A to nejlepší na závěr – v tomto moři indie vystavovatelů měla naše škola také svůj vlastní ostrov. Náš student ze třídy 1TB zcela nezávisle na nás se svým herním studiem Interpunch Studios představili svou hororovou 3D hru Beyond the Shutters a k tomuto počinu gratulujeme.
Mgr. Lukáš Čákora